Minggu, 22 Juli 2007

Zaitun

ZAITUN Daripada kajian para pakar, diketahui bahawa zaitun tidak saja lezat rasanya, tetapi juga merupakan sumber makanan yang bermanfaat untuk kesehatan. Kandungan asid linoleik yang terdapat pada buah ini secara khusus sangat bermanfaat bagi ibu-ibu yang sedang menyusui anak. Organisasi-organisasi kesihatan, termasuk WHO, menyarankan penduduk yang bermukim dalam masyarakat yang tinggi tingkat penderita diabetes dan arterioclerosis (penebalan saluran urat darah) supaya menggunakan minyak zaitun yang mengandungi paling kurang 30% asid linoleik.

v Manfaat buah zaitun antara lain…1. Tidak hanya terbatas pada asid linoleik. Misalnya, unsur klorin di dalamnya berupaya meningkatkan fungsi jantung lebih sempurna, juga melancarkan sistem perkumuhan di dalam tubuh. Unsur-unsur tersebut juga baik untuk mencerna arteri otak.

2. Minyak zaitun juga merupakan sumber penting bagi penjagaan kesehatan manusia.

3. Berbeda daripada mentega, minyak zaitun tidak meninggikan tingkat kolesterol di dalam darah; sebaliknya minyak ini berupaya mengawal tahap kolesterol. Oleh sebab itu, banyak dokter menyarankan penggunaan minyak zaitun dalam memasak makanan.

4. Minyak zaitun berupaya mengurangkan jumlah asid di dalam tubuh dan berupaya pula melindungi perut daripada penyakit seperti radang usus.

5. Minyak zaitun juga membuatkan teraturnya gerakan pundi hempedu. Penelitian juga telah mengungkapkan bahwa minyak zaitun memiliki kemampuan tertentu untuk mencegah penyakit urat darah koroner melalui pengurangan ‘level LDL’, sejenis kolesterol yang mengganggu kesihatan, di samping meningkatkan tahap kolesterol yang bermanfaat untuk kesihatan HDL di dalam darah.

6. Vitamin E, A, D, dan K di dalam darah amat penting untuk pertumbuhan tulang dan kadar mineral dalam tubuh kanak-kanak dan orang dewasa. Vitamin-vitamin tersebut berupaya mengukuhkan tulang dengan cara menstabilkan kalsium.

7. Minyak zaitun merupakan ‘bahan makanan’ yang berupaya membina organisme-organisme tubuh.

8. Unsur-unsur antioksidan seperti ini dan asid-asid lemak seperti asid linoleik, yang amat penting bagi manusia, memperbanyakkan hormon dan sintesis membran sel-sel biologi. Oleh sebab vitamin-vitamin ini memperbaharui sel, ia juga digunakan untuk mengatasi penyakit-penyakit yang berkaitan dengan usia seseorang dan perawatan kulit.
Oleh sebab vitamin memberi sumbangan kepada pertumbuhan otak dan jaringan saraf bayi sebelum dan sesudah kelahiran, satu-satunya saranan para pakar kepada para ibu adalah minyak zaitun.

9. Di samping memiliki satu peringkat asid linoleik yang mirip tarafnya dengan air susu ibu, minyak zaitun berfungsi sebagai sumber ‘nutrition; seperti halnya air susu ibu apabila dicampur dengan susu lembu bebas lemak.

10. Minyak zaitun mujarab untuk mengatasi penyakit-penyakit jantung dan saluran darah. Sehubungan dengan segala manfaatnya itu, minyak zaitun telah menarik perhatian para pakar kesihatan dalam abad mutakhir ini.

v Kandungan yang terdapat dalam zaitun banyak sekali dan sangat bermanfaat bagi kita, antara lain……Vitamin A, D, E, K dan lain-lain.

Tidak ada komentar: